سنت «چراغ روشن کنی» اسماعیلیان آسیای میانه
نویسندگان
چکیده
سنت «چراغ روشن کنی» یکی از باشکوه ترین آیین های مذهب جماعت اسماعیلی بدخشان تاجیکستان، افغانستان و شمال پاکستان است که در میان اهالی این مناطق با نام های «دعوت»، «دعوت پیر شاه ناصر» و «چراغ روشن کنی» معروف است. دربارۀ تاریخ پیدایش این آیین و فلسفۀ آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی چون برتلس و ا. خماروف بر این باورند که «چراغ روشن کنی» تاریخ خیلی قدیمی داشته و از آیین مهرپرستی و دین زردشتی برای اسماعیلیان به میراث مانده است. محقق پاکستانی، عزیزالله نجیب، برعکس مدعی است که این سنت با دین زردشتی ارتباطی ندارد و برخاسته از تشیع اسلامی است. نتایج این مقاله درخصوص این موضوع حاکی از آن است که اولاً سنت «چراغ روشن کنی» به آیین مهرپرستی و زردشتی هیچ ارتباطی ندارد؛ زیرا در اوستا هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است؛ همچنین با توجه به ممنوعیت آیین های ادیان پیش از اسلام در قرآن مجید و احادیث و سخن امامان، به جا آوردن این سنت ها ازسوی پیروانشان غیرممکن است. نکتۀ دیگر اینکه متن کنونی «چراغ نامه» به زبان فارسی و در دورۀ صفویان مرتب شده و مناجات در وصف ناصرخسرو در قرن های اخیر بدان اضافه شده است. نکتۀ آخر این است که «چراغ نامه» به قلم ناصرخسرو تعلق ندارد؛ زیرا در دیوان اشعار او این مناجات وجود ندارد.
منابع مشابه
سنت «چراغ روشنکنی» اسماعیلیان آسیای میانه
سنت «چراغ روشنکنی» یکی از باشکوهترین آیینهای مذهب جماعت اسماعیلی بدخشان تاجیکستان، افغانستان و شمال پاکستان است که در میان اهالی این مناطق با نامهای «دعوت»، «دعوت پیر شاه ناصر» و «چراغ روشنکنی» معروف است. دربارۀ تاریخ پیدایش این آیین و فلسفۀ آن اختلافنظر وجود دارد. برخی چون برتلس و ا. خماروف بر این باورند که «چراغ روشنکنی» تاریخ خیلی قدیمی داشته و از آیین مهرپرستی و دین زردشتی برای اسم...
متن کاملرویارویی سنت و حکومت (بررسی الگوی سنتی و حکومتی محله در آسیای میانه)
با ظهور اتحاد جماهیر شوروی در آسیای میانه، شهرهای سنتی مسلماننشین به دلیل تاریخ، میراث کهن و با توجه به «فئودالیسم» قرون گذشته، نتوانستند خود را با ایدئولوژی جدید و تفاسیر و شیوههای «مارکسیسم- لنینیسم» ارائه میداد، سازگار کنند. در شیوۀ جدید برنامه ریزی برای شهر، محله و مرکز شهر سنتی جای خود را به «مایکرو رایان» (واحد پایه شهر شوروی) و مراکز جدید شهری یا بلوارهای بزرگ که نماد بزرگی و عظمت شو...
متن کاملتفسیری ساده و روشن ازکتاب و سنت
کتاب، سنت، اجماع و عقل، منابع فقه هستندکه فقها و اصولیین حجیت آنها را مسلم دانسته و بدون هیچ گونه اختلاف نظری، احکام شرعی فرعی را با استناد به آنها استنباط می کنند. ولی در قرن یازدهم هجری گروهی بنام اخباریین حجیت ظواهر قرآن را مشروط دانسته و حجیت اجماع و عقل را نپذیرفتند. اصولیین نظریه این گروه را مردود دانسته و با دلیل و برهان، حجیت چهار منبع یاد شده را ثابت می کنند. از طرفی، اصولیین در مقابل ...
متن کاملآسیای میانه؛ ایران و اسلام
مذهب و سیاست در جهان اسلام همسایة دیواربهدیوار یکدیگرند. تحولات کنونی منطقه نیز، خواه بهار عربی، بیداری اسلامی یا افراطگرایی مذهبی نامیده شود، تأکیدی بر این واقعیت است. اما باز گشت مذهب به سیاست چندان هم بیدغدغه نیست؛ ظاهراً، نیروی مذهب چهرهای ژانوسی دارد و همزمان دو گرایش متخالف از خود نشان داده است: سازنده و مخرب، افراطگرایی مذهبی و اصلاح زندگی. پیدایی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 197...
متن کاملروشن فکری و تلاش برای اصلاح شعور دینی در آسیای میانه
جایگاه دین در جهان بینی معارف پروران تاجیک و تناسب افکار دینی و دنیایی در آثار آن ها و به طور کلی درک دیدگاه روشن فکران دربارۀ دین، موضوع بحث مقالۀ حاضر است. بدین منظور، نخست مفهوم روشن فکری براساس دیدگاه نظریه پردازان این حوزه تبیین شده و در ادامه خصوصیات این پدیده در دورۀ نو، چه در اروپا و چه شرق، مورد بررسی قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام شده، هرچند عامل برانگیزندۀ معارف پروری انگیزه های خ...
متن کاملجریانات اسلام گرا در آسیای میانه(مرکزی)
جنبشهای اسلامی بازیگران مهمی در عرصهی سیاسی محسوب میشوند و در منطقهی آسیای مرکزی -که بخشی از جهان اسلام به شمار میروند- از اهمیت ویژهای برخوردارند. در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی وضعیت جنبشهای اسلامی در منطقهی آسیای مرکزی بپردازیم و به این سؤالات پاسخ دهیم که این جریانات چه نقشی در تحولات این منطقه دارند و اشتراکات و افتراقات آنها از نظر مبانی فکری و مشی مبارزاتی چیست ؟
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۷، شماره ۱۰، صفحات ۴۳-۵۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023